Glossary entry (derived from question below)
English term or phrase:
born-again Christian
Romanian translation:
pocăit / born again (Christian)
Added to glossary by
lucca
Dec 4, 2007 11:45
16 yrs ago
5 viewers *
English term
born-again Christian
English to Romanian
Art/Literary
Religion
She told me that her husband had become a born-again Christian.
Am un lapsus şi nu ştiu unde să caut... Mulţumesc pentru sugestii.
Am un lapsus şi nu ştiu unde să caut... Mulţumesc pentru sugestii.
Proposed translations
(Romanian)
3 +1 | pocăit / born again (Christian) | lucca |
5 +7 | creştin născut din nou | Ovidiu Martin Jurj |
4 | (re)botezat crestin | MMFORREST |
4 | baptist | mistahara (X) |
Change log
Dec 4, 2007 14:12: Maria Diaconu changed "Level" from "Non-PRO" to "PRO"
Dec 5, 2007 06:40: lucca Created KOG entry
Proposed translations
+1
35 mins
Selected
pocăit / born again (Christian)
Am văzut cu Google Ro că se lasă şi netradus. Sunt, se pare, un fel de sectă (secte?). Amănunte:
http://pocaiti.blogspot.com/
--------------------------------------------------
Note added at 37 mins (2007-12-04 12:23:25 GMT)
--------------------------------------------------
În Wikipedia: art. born again Christian
http://pocaiti.blogspot.com/
--------------------------------------------------
Note added at 37 mins (2007-12-04 12:23:25 GMT)
--------------------------------------------------
În Wikipedia: art. born again Christian
Peer comment(s):
neutral |
Bogdan Burghelea
: Termenul uşor depreciativ folosit în România de "pocăit" este bun ca traducere colocvială. Nu e propriu zis o sectă, ci mai curînd un concept teologic. Dar atunci privitorul nevorbitor de engleză nu mai înţelege nimic. În plus, avem corespondent în română
7 hrs
|
Mulţumesc. Depinde cum şi de cine e folosit. Totuşi, alt termen nu ştiu. De-asta aş susţine folosirea lui "born again" ca atare.
|
|
agree |
Anca Nitu
: si "pocait" e bine, e un termen neaos romanesc , poate fi inteles perfect de un auditoriu care vorbeste romana( limba tinta), si nu mi se pare depreciativ in vreun fel/ eu am avut vecini autointitulati "pocaiti" de rit penticostal ( in Romania)
7 hrs
|
Mulţumesc! Nu l-am auzit folosit depreciativ. Şi eu am auzit oameni care se declarau (chiar spontan) "pocăiţi". Mă întreb, însă, dacă nu e mai limitativ prin ceea ce desemnează. Nu ştiu.
|
4 KudoZ points awarded for this answer.
Comment: "Mulţumesc! "
4 mins
(re)botezat crestin
born again
professing a new or renewed faith or enthusiasm
Babylon 7
--------------------------------------------------
Note added at 5 mins (2007-12-04 11:51:34 GMT)
--------------------------------------------------
Sau invers, creştin rebotezat
--------------------------------------------------
Note added at 7 mins (2007-12-04 11:52:49 GMT)
--------------------------------------------------
"a born-again Christian"; "a converted sinner"
Babylon
--------------------------------------------------
Note added at 10 mins (2007-12-04 11:56:25 GMT)
--------------------------------------------------
S-ar putea reformula : Mi-a spus că soţul său a redescoperit creştinismul/ a devenit un bun creştin.
professing a new or renewed faith or enthusiasm
Babylon 7
--------------------------------------------------
Note added at 5 mins (2007-12-04 11:51:34 GMT)
--------------------------------------------------
Sau invers, creştin rebotezat
--------------------------------------------------
Note added at 7 mins (2007-12-04 11:52:49 GMT)
--------------------------------------------------
"a born-again Christian"; "a converted sinner"
Babylon
--------------------------------------------------
Note added at 10 mins (2007-12-04 11:56:25 GMT)
--------------------------------------------------
S-ar putea reformula : Mi-a spus că soţul său a redescoperit creştinismul/ a devenit un bun creştin.
Peer comment(s):
neutral |
Bogdan Burghelea
: E cam vag şi nu se referă neapărat la ideea de botez la vîrstă adultă, ci mai curînd o interpretare teologică a unui pasaj din Biblie (Evanghelia lui Ioan, capitolul 3).
7 hrs
|
Mulţumesc, Bogdan. Vezi explicaţiile de mai sus. I deea era de a (re)descoperi credinţa.
|
1 hr
baptist
din cate stiu eu despre secte, baptistii sunt born-again Christians
--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-12-04 13:13:59 GMT)
--------------------------------------------------
Dansii sunt botezati ca adulti, sau rebotezati (daca au fost in copilarie), conform idee ca botezul trebuie sa fie o optiune matura, constienta etc.
Baptist is a term describing individuals belonging to a Baptist church or a Baptist denomination. The name comes from the conviction that followers of Jesus Christ are commanded to be immersed in water as a public display of their faith, and thus most adherents reject infant baptism.
The Roman Catholic Church associates "being born again" with baptism. It holds that "Baptism is ... the sacrament by which we are born again of water and the Holy Ghost."[2] This is also a belief held by Eastern Christianity, Anglicanism, and Lutheranism, among other Christian traditions.
dar mai departe scrie:
Some Evangelical, Fundamentalist, and Pentecostal Christians associate "being born again" with a conversion experience that involves a personal, political, and sometimes intense, encounter of the individual with the power of God, as if the person has "attained" salvation.
In Christianity, the term born again or regenerated is synonymous with spiritual rebirth — salvation. The term is most frequently used by the Evangelical, Fundamentalist, Pentecostal, and some Mainline branches of Protestant Christianity. It is sometimes associated with non-denominational individuals, groups and/or churches.[1]
http://en.wikipedia.org/wiki/Regeneration_(Christian_doctrin...
Inteleg astfel ca a plecat de la baptism, dar in prezent este vorba de un CONCEPT teologic, nu de o SECTA anume. Nu e vorba neaparat de un botez (termenul s-a extins), ci de un oarecare ritual care aduce renasterea si "salvarea".
Poate ar trebui tradus "CRESTIN RENASCUT"
--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-12-04 13:15:36 GMT)
--------------------------------------------------
de fapt, uite, s-a tradus deja asa http://www.google.ro/search?as_q=&hl=ro&num=10&btnG=Căutare ...
--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-12-04 13:35:01 GMT)
--------------------------------------------------
Sunt de acord cu termenul cult propus de Cris: Biserica Crestina Baptista - Cult neoprotestant (evanghelic) (Multumesc, Cris!)
--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs (2007-12-04 18:25:19 GMT)
--------------------------------------------------
Recent social usage
In recent history, born again is a term that has been associated with evangelical renewal since the late 1960s, first in the United States and then later around the world. Associated perhaps initially with Jesus People and the Christian counterculture, born again came to refer to an intense conversion experience, and was increasingly used as a term to identify devout believers. By the mid 1970s, born again Christians were increasingly referred to in the mainstream media as part of the Born Again Movement. Based on most exit polls of the 2004 presidential election, born again Christians were responsible for the re-election of George W. Bush.
In 1976 a book titled Born Again was published by Watergate conspirator and convicted felon Charles Colson. It describes his path to faith in conjunction with his criminal imprisonment and played a significant role in solidifying "Born Again" identity as a cultural construct in the U.S. The term was sufficiently prevalent that during the year's Presidential campaign Jimmy Carter described himself as born again, notably in the first Playboy magazine interview of a U.S. Presidential candidate. Modern musicians Mark Farner, Dan Peek, Donna Summer, Bob Dylan.[4], Kerry Livgren, Dave Hope, Dave Mustaine, Nicko McBrain, Roger McGuinn, Johnny Cash, Brian Welch, Keith Farley and Alice Cooper were artists whose born again conversions had a significant impact on modern culture. President George W. Bush, Duane Chapman and Mr. T. are also mentioned as being born again.
Reborn Christians are also often referred to as "New Born Christians."
--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-12-04 13:13:59 GMT)
--------------------------------------------------
Dansii sunt botezati ca adulti, sau rebotezati (daca au fost in copilarie), conform idee ca botezul trebuie sa fie o optiune matura, constienta etc.
Baptist is a term describing individuals belonging to a Baptist church or a Baptist denomination. The name comes from the conviction that followers of Jesus Christ are commanded to be immersed in water as a public display of their faith, and thus most adherents reject infant baptism.
The Roman Catholic Church associates "being born again" with baptism. It holds that "Baptism is ... the sacrament by which we are born again of water and the Holy Ghost."[2] This is also a belief held by Eastern Christianity, Anglicanism, and Lutheranism, among other Christian traditions.
dar mai departe scrie:
Some Evangelical, Fundamentalist, and Pentecostal Christians associate "being born again" with a conversion experience that involves a personal, political, and sometimes intense, encounter of the individual with the power of God, as if the person has "attained" salvation.
In Christianity, the term born again or regenerated is synonymous with spiritual rebirth — salvation. The term is most frequently used by the Evangelical, Fundamentalist, Pentecostal, and some Mainline branches of Protestant Christianity. It is sometimes associated with non-denominational individuals, groups and/or churches.[1]
http://en.wikipedia.org/wiki/Regeneration_(Christian_doctrin...
Inteleg astfel ca a plecat de la baptism, dar in prezent este vorba de un CONCEPT teologic, nu de o SECTA anume. Nu e vorba neaparat de un botez (termenul s-a extins), ci de un oarecare ritual care aduce renasterea si "salvarea".
Poate ar trebui tradus "CRESTIN RENASCUT"
--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-12-04 13:15:36 GMT)
--------------------------------------------------
de fapt, uite, s-a tradus deja asa http://www.google.ro/search?as_q=&hl=ro&num=10&btnG=Căutare ...
--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-12-04 13:35:01 GMT)
--------------------------------------------------
Sunt de acord cu termenul cult propus de Cris: Biserica Crestina Baptista - Cult neoprotestant (evanghelic) (Multumesc, Cris!)
--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs (2007-12-04 18:25:19 GMT)
--------------------------------------------------
Recent social usage
In recent history, born again is a term that has been associated with evangelical renewal since the late 1960s, first in the United States and then later around the world. Associated perhaps initially with Jesus People and the Christian counterculture, born again came to refer to an intense conversion experience, and was increasingly used as a term to identify devout believers. By the mid 1970s, born again Christians were increasingly referred to in the mainstream media as part of the Born Again Movement. Based on most exit polls of the 2004 presidential election, born again Christians were responsible for the re-election of George W. Bush.
In 1976 a book titled Born Again was published by Watergate conspirator and convicted felon Charles Colson. It describes his path to faith in conjunction with his criminal imprisonment and played a significant role in solidifying "Born Again" identity as a cultural construct in the U.S. The term was sufficiently prevalent that during the year's Presidential campaign Jimmy Carter described himself as born again, notably in the first Playboy magazine interview of a U.S. Presidential candidate. Modern musicians Mark Farner, Dan Peek, Donna Summer, Bob Dylan.[4], Kerry Livgren, Dave Hope, Dave Mustaine, Nicko McBrain, Roger McGuinn, Johnny Cash, Brian Welch, Keith Farley and Alice Cooper were artists whose born again conversions had a significant impact on modern culture. President George W. Bush, Duane Chapman and Mr. T. are also mentioned as being born again.
Reborn Christians are also often referred to as "New Born Christians."
Peer comment(s):
agree |
Cristina Moldovan do Amaral
: de acord cu traducerea creştin renăscut, însă nu cu baptist. Aş mai vrea să adaug că baptiştii nu sunt o sectă http://www.culte.ro/ClientSide/cult.aspx?rel_ID=rel-311
19 mins
|
poate ar trebui sa cititi toata explicatia. secta sau cult, este adevarat ca "secta" are o tenta peiorativa, dar nu asta a fost intentia mea, imi pare rau daca ati perceput termenul astfel
|
|
agree |
Ovidiu Martin Jurj
: de acord cu creştin renăscut, nu cu baptist; zici că a plecat de la baptism (EN), ok, dar baptism (EN) cred că trebuie înţeles ca botez (care e la toate cultele creştine, şi tradiţionale şi neoprotestante) , nu ca baptism în sens de cult baptist
1 hr
|
da, asa este, incercam sa fac analogia crestin renascut - botez - baptism (cult) si sa subliniez ca gruparea bazata clar pe "born-again christian" sunt baptistii (dar mai sunt si altii). aici trebuie tradus "crestin renascut", eu asa cred
|
|
disagree |
Anca Nitu
: http://en.wikipedia.org/wiki/Born_again, sunt si penticostali , bisericile evanghelice, "Baptists usually are considered Protestants" http://en.wikipedia.org/wiki/Baptist
5 hrs
|
daca cititi explicatia, vedeti ca asa am spus si eu. si baptistii chiar sunt BAC http://www.openlist.com/-/detail/k/East Palo Alto Churches/o... google baptist church - born again
|
|
disagree |
Bogdan Burghelea
: E o traducere prea restrictivă. În general mişcarea baptistă (de la noi sau aiurea) face parte din conceptul de "creştinism al naşterii din nou", dar nu e singura.
6 hrs
|
la inceput am crezut ca e vorba de baptisti, insa am descoperit ulterior ca termenul e largit varianta propusa finala este "crestin renascut", daca cititi toata explicatia
|
+7
43 mins
creştin născut din nou
Nu aş traduce asta prin denumirea unui cult religios sau altul, fiindcă naşterea din nou e o teorie care apare la mai multe culte religioase creştine, mai ales la cele protestante şi neo-protestante, dar nu numai. În catolicism şi ortodoxie se spune că această naştere din nou este prin botez. În diversele culte protestante şi neoprotestante, nu este suficient doar botezul, ci experienţa personală, trăirea individuală autentică nouă, adică o schimbare totală faţă de ce a fost până atunci persoana în cauză:
"O viata noua
Omul care accepta lucrarea mantuitoare a lui Isus Hristos si care este ***nascut din nou***, este un urmas al Lui, un crestin. El traieste o viata noua deoarece are o natura noua, radical diferita de cea din trecut, el este un om nou (Coloseni 3.9,10). Chipul omului nou este asemenea Celui care l-a facut, de aceea el nu mai traieste ca inainte, nu mai gaseste placere in lucrurile care-i placeau inainte (lucrurile lumii) si nu se simte bine in anturajul oamenilor pacatosi. Gandirea sa, mentalitatea veche, pacatoasa este schimbata cu una noua, divina, duhovniceasca."
Şi un site ortodox, cică:
"Totusi, a fi ***nascut din nou*** nu inseamna a fi "reincarnat"; mai mult decat atat, putin mai departe, se explica faptul ca omul trebuie "sa se nasca din apa si din duh" (Ioan 3,5). Cuvantul "din nou" din originalul grecesc inseamna si "de sus". ***Nasterea din nou*** nu are semnificatia de nastere in sens biologic: "Cum poate omul sa se nasca, fiind batran? Oare, poate sa intre a doua oara in pantecele mamei sale si sa se nasca?" (Ioan 3, 4). Pe de alta parte, in Noul Testament, Ioan Botezatorul este desemnat ca o reincarnare a profetului Ilie, inclusiv Iisus fiind intrebat daca nu cumva este Ilie (Luca 1,17; Marcu 6, 14-15; Matei 16, 13-14)."
--------------------------------------------------
Note added at 1 Stunde (2007-12-04 12:59:26 GMT)
--------------------------------------------------
Încă un site ortodox care zice de naşterea din nou: "Copiii trebuie sa fie botezati:
- pentru ca au pacatul stramosesc, de care nu se pot curati decat prin botez; pentru ca fara ***nasterea din nou, prin botez***, nu se poate intra in Biserica, dupa cuvantul Domnului: ,,De nu se va naste cineva din apa si din Duh, nu va putea sa intre in Imparatia lui Dumnezeu" (loan 3, 5)..."
http://www.credo.ro/catehism2.php?q=62
--------------------------------------------------
Note added at 8 Stunden (2007-12-04 19:49:12 GMT)
--------------------------------------------------
La Biserica Penticostală noţiunea în română e tot "naşterea din nou":
http://ro.wikipedia.org/wiki/Biserica_Penticostală
Iar la Biserica Adventistă apare termenul "renaşterea", adică tot naştere din nou a omului:
http://www.geocities.com/Athens/Delphi/5647/rel44.htm
"O viata noua
Omul care accepta lucrarea mantuitoare a lui Isus Hristos si care este ***nascut din nou***, este un urmas al Lui, un crestin. El traieste o viata noua deoarece are o natura noua, radical diferita de cea din trecut, el este un om nou (Coloseni 3.9,10). Chipul omului nou este asemenea Celui care l-a facut, de aceea el nu mai traieste ca inainte, nu mai gaseste placere in lucrurile care-i placeau inainte (lucrurile lumii) si nu se simte bine in anturajul oamenilor pacatosi. Gandirea sa, mentalitatea veche, pacatoasa este schimbata cu una noua, divina, duhovniceasca."
Şi un site ortodox, cică:
"Totusi, a fi ***nascut din nou*** nu inseamna a fi "reincarnat"; mai mult decat atat, putin mai departe, se explica faptul ca omul trebuie "sa se nasca din apa si din duh" (Ioan 3,5). Cuvantul "din nou" din originalul grecesc inseamna si "de sus". ***Nasterea din nou*** nu are semnificatia de nastere in sens biologic: "Cum poate omul sa se nasca, fiind batran? Oare, poate sa intre a doua oara in pantecele mamei sale si sa se nasca?" (Ioan 3, 4). Pe de alta parte, in Noul Testament, Ioan Botezatorul este desemnat ca o reincarnare a profetului Ilie, inclusiv Iisus fiind intrebat daca nu cumva este Ilie (Luca 1,17; Marcu 6, 14-15; Matei 16, 13-14)."
--------------------------------------------------
Note added at 1 Stunde (2007-12-04 12:59:26 GMT)
--------------------------------------------------
Încă un site ortodox care zice de naşterea din nou: "Copiii trebuie sa fie botezati:
- pentru ca au pacatul stramosesc, de care nu se pot curati decat prin botez; pentru ca fara ***nasterea din nou, prin botez***, nu se poate intra in Biserica, dupa cuvantul Domnului: ,,De nu se va naste cineva din apa si din Duh, nu va putea sa intre in Imparatia lui Dumnezeu" (loan 3, 5)..."
http://www.credo.ro/catehism2.php?q=62
--------------------------------------------------
Note added at 8 Stunden (2007-12-04 19:49:12 GMT)
--------------------------------------------------
La Biserica Penticostală noţiunea în română e tot "naşterea din nou":
http://ro.wikipedia.org/wiki/Biserica_Penticostală
Iar la Biserica Adventistă apare termenul "renaşterea", adică tot naştere din nou a omului:
http://www.geocities.com/Athens/Delphi/5647/rel44.htm
Peer comment(s):
agree |
Mihaela Ghiuzeli
: http://www.gotquestions.org/Romana/Crestin-nascut.html
1 hr
|
mulţumesc
|
|
agree |
Anca Nitu
: https://www.gotquestions.org/Romana/Crestin-nascut.html
5 hrs
|
mulţumesc
|
|
neutral |
mistahara (X)
: "nasterea din nou" prin botezul crestin ortodox difera de conceptul si miscarea "born-again Christian" evanghelic, neoprotestant vedeti explicatiile mai jos; in rest, cred ca se poate spune si "nascut din nou"
6 hrs
|
da, renăscut sau născut din nou; dar nu e concept tipic baptist, apare şi cultele tradiţionale, dar şi la penticostali, şi la creştinii după evanghelie, şi la adventişti; nu ar trebui tradus prin numele unui cult,decât dacă se stie din context care e ăla
|
|
agree |
Cristina Moldovan do Amaral
6 hrs
|
mulţumesc, Cristina
|
|
agree |
Bogdan Burghelea
: The one and only!
6 hrs
|
mulţumesc, Bogdan
|
|
agree |
Emina Popovici
: Întocmai. Nu văd de ce să polemizăm ghicind orientarea religioasă a personajului, mai ales fără un context edificator.
6 hrs
|
mulţumesc, Emina
|
|
agree |
lucca
: Creştin renăscut mi se pare o traducere bună (cea mai bună), fiindcă e destul de generală - într-o chestiune delicată.
7 hrs
|
mulţumesc, Lucian
|
|
agree |
RODICA CIOBANU
: pozitiv, renascut spiritual, conform wikipedia
22 hrs
|
mulţumesc, Rodica
|
Discussion
* a Christian who has experienced a dramatic conversion to faith in Jesus http://wordnet.princeton.edu/perl/webwn?s=born-again christi...
http://www.ibiblioteca.ro/nasteredinnou.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Regeneration_(Christian_doctrin...