De nieuwe algemene verordening gegevensbescherming (AVG)
Thread poster: Robert Rietvelt
Robert Rietvelt
Robert Rietvelt  Identity Verified
Local time: 06:39
Member (2006)
Spanish to Dutch
+ ...
May 23, 2018

25 juli is het zo ver, de nieuwe AVG is dan verplicht. Aangezien ik de afgelopen 3 weken haast alleen maar privacyverklaringen heb vertaald, weet ik er alles van, behalve hoe ik (wij) als vertaal-ZZP'er deze nieuwe verordening in praktijk moet brengen. Ik heb geen flauw idee hoe die op mij (ons) van toepassing is.

Heeft iemand een idee?


 
Robert Kleemaier
Robert Kleemaier  Identity Verified
Canada
Local time: 22:39
Member (2004)
Dutch to English
AVG (GDPR) May 23, 2018

Robert, ik ben op dit moment bezig met me oriënteren hierop. In het kort is het van toepassing op *iedereen die e-mails, cookies e.d. ontvangt c.q. plaatst via zijn/haar server, website enz. – d.w.z. ongeacht hoe groot of klein je bent, moet je aan de Richtlijn voldoen. Zo niet, dan komt er een herinnering, dan een waarschuwing, met uiteindelijk een flinke boete.
Wel zijn er uitzonderingen van toepassing op ZZP’ers en kleine(re) bedrijven. ZZP'ers hoeven bijv. géén ‘Data Protectio
... See more
Robert, ik ben op dit moment bezig met me oriënteren hierop. In het kort is het van toepassing op *iedereen die e-mails, cookies e.d. ontvangt c.q. plaatst via zijn/haar server, website enz. – d.w.z. ongeacht hoe groot of klein je bent, moet je aan de Richtlijn voldoen. Zo niet, dan komt er een herinnering, dan een waarschuwing, met uiteindelijk een flinke boete.
Wel zijn er uitzonderingen van toepassing op ZZP’ers en kleine(re) bedrijven. ZZP'ers hoeven bijv. géén ‘Data Protection Officer’ aan te stellen.

Disclaimer: Dit zijn mijn voorlopige bevindingen en vormt dit dus geen juridisch advies.

[Edited at 2018-05-23 20:20 GMT]

[Edited at 2018-05-23 20:20 GMT]
Collapse


 
Robert Rietvelt
Robert Rietvelt  Identity Verified
Local time: 06:39
Member (2006)
Spanish to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Jawel... May 23, 2018

Robert Kleemaier wrote:

Robert, ik ben op dit moment bezig met me oriënteren hierop. In het kort is het van toepassing op *iedereen die e-mails, cookies e.d. ontvangt c.q. plaatst via zijn/haar server, website enz. – d.w.z. ongeacht hoe groot of klein je bent, moet je aan de Richtlijn voldoen. Zo niet, dan komt er een herinnering, dan een waarschuwing, met uiteindelijk een flinke boete.
Wel zijn er uitzonderingen van toepassing op ZZP’ers en kleine(re) bedrijven. ZZP'ers hoeven bijv. géén ‘Data Protection Officer’ aan te stellen.

Disclaimer: Dit zijn mijn voorlopige bevindingen en vormt dit dus geen juridisch advies.

[Edited at 2018-05-23 20:20 GMT]

[Edited at 2018-05-23 20:20 GMT]


Maar welke stappen moet ik in de praktijk nemen?


 
Gerard de Noord
Gerard de Noord  Identity Verified
France
Local time: 06:39
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
Voor vertalers met een eigen website May 23, 2018

Kitty Brussaard heeft me gewezen op het bestaan van een generator:
https://veiliginternetten.nl/privacyverklaring-generator/start/

Ik heb daar snel de benodigde tekst voor mijn eigen website en die van mijn koor gegenereerd.

Als je geen eigen website hebt, kun je de gegenereerde tekst in je alemene voorwaarden opnemen. Gebruik je opgedane ken
... See more
Kitty Brussaard heeft me gewezen op het bestaan van een generator:
https://veiliginternetten.nl/privacyverklaring-generator/start/

Ik heb daar snel de benodigde tekst voor mijn eigen website en die van mijn koor gegenereerd.

Als je geen eigen website hebt, kun je de gegenereerde tekst in je alemene voorwaarden opnemen. Gebruik je opgedane kennis om de gegenereerde tekst te verfraaien. Het idee achter de nieuwe wetgeving is dat iedereen het begrijpt.

Succes,
Gerard
Collapse


 
Robert Kleemaier
Robert Kleemaier  Identity Verified
Canada
Local time: 22:39
Member (2004)
Dutch to English
Enkele praktische items/tips May 24, 2018

Hieronder mijn (snelle) vertaling van een e-mail die ik vanavond van mijn ISP ontvangen heb:

1. Het privacybeleid moet duidelijk(er) c.q. begrijpelijk(er) zijn.
2. Een duidelijke verklaring betreffende (a) de data je verzamelt, (b) hoe je ze gebruikt, (c) de rechten die je daarop kunt uitoefenen en (d) de ’tools’ die beschikbaar zijn voor de bezoeker.
3. Hoe bezoekers een verzoek kunnen indienen om hun persoonlijke data te deleten c.q. aan te passen of toegang daart
... See more
Hieronder mijn (snelle) vertaling van een e-mail die ik vanavond van mijn ISP ontvangen heb:

1. Het privacybeleid moet duidelijk(er) c.q. begrijpelijk(er) zijn.
2. Een duidelijke verklaring betreffende (a) de data je verzamelt, (b) hoe je ze gebruikt, (c) de rechten die je daarop kunt uitoefenen en (d) de ’tools’ die beschikbaar zijn voor de bezoeker.
3. Hoe bezoekers een verzoek kunnen indienen om hun persoonlijke data te deleten c.q. aan te passen of toegang daartoe te krijgen.

Verder moet er een functie in je website komen waarbij de bezoeker gevraagd wordt om zijn/haar expliciete toestemming te geven om cookies te laten plaatsen op zijn/haar toestel (bekend in het Engels als ‘positive opt-in’). En uiteraard berichtgeving binnen 72 uur, indien er inbreuk op persoonlijke gegevens plaastvindt.

Nuttige tips vind je (in het Engels) hier:

http://www.wpbeginner.com/beginners-guide/the-ultimate-guide-to-wordpress-and-gdpr-compliance-everything-you-need-to-know/

En als je daartoe bereid bent, mag je uiteraard voor een plug-in betalen:

https://plugins.db-dzine.com/wordpress-gdpr/#

Dit pakket is voor ZZP’ers en kleine bedrijven wellicht ‘over the top’, maar voor sommige collega’s biedt het misschien een uitkomst.
Let echter wel dat sommige website-sjablonen inmiddels ge-update zijn, waardoor ook die producten aan de AVG voldoen. Bijv. zie je in het Dashboard van nieuwe(re) versies van WordPress het volgende onder Tools: ‘Export Personal Data’ & ‘Erase Personal Data’. Deze functies zijn vlg. mij nieuw vanwege de AVG.

Bij grotere bedrijven moet tot slot een Data Protection Officer (DPO) ingesteld worden.

En, ja, ik verdien helemaal niks aan deze doorverwijzingen. HTH.

Groet,
R.

[Edited at 2018-05-24 04:00 GMT]
Collapse


 
Matthijs Frankena
Matthijs Frankena  Identity Verified
Netherlands
Local time: 06:39
Member (2008)
English to Dutch
+ ...
Het is voor iedereen onduidelijk May 24, 2018

Die Privacyverklaringsgenerator levert een behoorlijk vaag en veel te algemeen stukje tekst af. Gaat er toch vanuit dat ik een webwinkel ben met klanten, van wie ik gegevens opsla (zolang ik het nog zonder website kan redden, begin ik er niet aan). Ik vermoed dat je er nog even flink op moet werken om dat meer toepasselijk te maken.

Vo
... See more
Die Privacyverklaringsgenerator levert een behoorlijk vaag en veel te algemeen stukje tekst af. Gaat er toch vanuit dat ik een webwinkel ben met klanten, van wie ik gegevens opsla (zolang ik het nog zonder website kan redden, begin ik er niet aan). Ik vermoed dat je er nog even flink op moet werken om dat meer toepasselijk te maken.

Voor wie wanhoopt: we krijgen uitstel. Zie dit artikeltje. Misschien dat ik in de tussentijd het verhaaltje duidelijk kan krijgen, zonder dat me daarbij zoveel geld uit de zak wordt geklopt (iets waar ZZP Nederland helaas ook aan meewerkt. Allemaal voor ons bestwil, natuurlijk).
Collapse


 
Monique Cremer (X)
Monique Cremer (X)
Local time: 06:39
English to Dutch
+ ...
Belangrijkste stappen May 24, 2018

Ik ben in het hele AVG-gedoe gerold omdat ik er voor een paar klanten (en voor mijzelf) mee bezig geweest ben. Het is een grote brij van onduidelijke informatie, meestal in te juridische taal geschreven. Ik kwam de volgende link tegen, die een stuk toegankelijker was en voor mij als rode draad gefun... See more
Ik ben in het hele AVG-gedoe gerold omdat ik er voor een paar klanten (en voor mijzelf) mee bezig geweest ben. Het is een grote brij van onduidelijke informatie, meestal in te juridische taal geschreven. Ik kwam de volgende link tegen, die een stuk toegankelijker was en voor mij als rode draad gefungeerd heeft: https://imu.nl/internet-marketing/avg-stappenplan-voor-internetondernemers/.

Ik heb voor mijzelf en mijn klanten privacyverklaringen gemaakt en (waar nodig) verwerkersovereenkomsten, evenals registers waarin de verwerking van persoonsgegevens is vastgelegd. Daarnaast een aantal websites voorzien van SSL-certificaten en 'consent cookie plugins'. Daarmee heb ik de basics (hopelijk) gecovered. Alles wat er aan te nemen beveiligingsmaatregelen verder gaat dan dit, c.q. dan dat wat je met gezond verstand toch al doet aan bescherming van gegevens, gaat mijn pet te boven. Dat moet iemand me nog maar eens een keer rustig uitleggen.

Uit mijn omgeving (webmasters, IT'ers en zzp'ers) heb ik begrepen dat het vooral belangrijk is dat we kunnen laten zien dat we er mee bezig zijn (geweest), oftewel niet kwaadwillend in verzuim zijn gebleven. Dat er dan hier en daar nog wat hiaten zijn, is minder belangrijk. Die kunnen later nog worden ingevuld. Bovendien gaan ze niet morgen met duizenden AVG-dienders tegelijk het web op om zzp-boeven te vangen. Voor een van mijn klanten was het in dat opzicht vooral belangrijk om zich ingedekt te hebben voor het geval een kwaadwillende concurrent een klacht zou indienen...

Als je privacyverklaring en cookieplugin maar op je website staan, en je site voorzien is van een SSL-certificaat, dan heb je aan de belangrijkste voorwaarden voldaan. Volgende belangrijke stap is een register verwerking persoonsgegevens, maar dat moet vooral klaar liggen op het moment dat de toezichthouder erom vraagt.

Kijk vooral even naar het stappenplan in de link. Hoop dat iedereen hier wat aan heeft.
Collapse


 
Riens Middelhof
Riens Middelhof  Identity Verified
Netherlands
Local time: 06:39
Spanish to Dutch
+ ...
Speculaasje, iemand? May 25, 2018

Helaas is de hele praktijk rond de AVG verworden tot een enorme doos speculaas. De afgelopen weken/maanden heb ik van alles voorbij zien komen, van duidelijke, beknopt geschreven privacyverklaringen tot pagina's onleesbaar juridisch jargon. Wie heeft er gelijk? De toekomst zal het leren.

Alles valt of staat met de opdracht die (eventuele) AVG-inspecteurs straks meekrijgen. Moeten ze harde "targets" halen (zie bonnenquotum, targets belastingsinspecteurs in sommige landen) of dient ee
... See more
Helaas is de hele praktijk rond de AVG verworden tot een enorme doos speculaas. De afgelopen weken/maanden heb ik van alles voorbij zien komen, van duidelijke, beknopt geschreven privacyverklaringen tot pagina's onleesbaar juridisch jargon. Wie heeft er gelijk? De toekomst zal het leren.

Alles valt of staat met de opdracht die (eventuele) AVG-inspecteurs straks meekrijgen. Moeten ze harde "targets" halen (zie bonnenquotum, targets belastingsinspecteurs in sommige landen) of dient een inspectie vooral ter oriëntatie en verbetering? Daarnaast zal het belangrijk zijn wat er de komende weken/maanden gaat gebeuren met de beruchte datagiganten (FB, Google, YouTube). Pas daarna zullen we iets zinnigs kunnen zeggen over toekomst die ons wacht als (kleine) zelfstandige.
Collapse


 
Robert Rietvelt
Robert Rietvelt  Identity Verified
Local time: 06:39
Member (2006)
Spanish to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Kwam dit nog tegen May 27, 2018

Ik kwam deze link nog tegen, speciaal op vertalers gericht.

https://www.vertaalt.nu/blog/the-gdpr-for-translators-all-you-need-to-know-and-do/

Hoe dan ook, het blijft een rommelig geheel, dit kan nooit goed gaan.


 
Riens Middelhof
Riens Middelhof  Identity Verified
Netherlands
Local time: 06:39
Spanish to Dutch
+ ...
Als zelfs de kapper... May 28, 2018

Net terug van de kapper, zelfs die maakt zich al zorgen. Het lukt ze g***(krachtterm)*** al jaren niet om de definitie van "ondernemer" 100% sluitend te maken, ik maak me dus geen illusies dat het hier wel lukt.

Robert, ik wou je nog een "like" geven maar mijn cookie-instellingen staan dit niet toe


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


De nieuwe algemene verordening gegevensbescherming (AVG)






Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »
Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »