Raadsel Linkedin
Thread poster: Robert Rietvelt
Robert Rietvelt
Robert Rietvelt  Identity Verified
Local time: 16:19
Member (2006)
Spanish to Dutch
+ ...
Apr 21, 2017

Sinds 2 weken zit ik op Linkedin. Waarom? Geen flauw idee. Iedereen zei dat ik het moest doen. Dus na jaren twijfelen, heb ik de stoute schoenen maar eens aangetrokken.

Het leuke is, hoe meer ik erover leer, hoe raadselachtiger het wordt, maar ik ben ook een totale sociale media digibeet.

Ik ben dus aangemeld, ontvang heel veel berichten, zelfs directe van mensen die met mij willen "connecten", maar ben nergens op het internet te vinden. Hoe kan dat? Doe ik iets fout?... See more
Sinds 2 weken zit ik op Linkedin. Waarom? Geen flauw idee. Iedereen zei dat ik het moest doen. Dus na jaren twijfelen, heb ik de stoute schoenen maar eens aangetrokken.

Het leuke is, hoe meer ik erover leer, hoe raadselachtiger het wordt, maar ik ben ook een totale sociale media digibeet.

Ik ben dus aangemeld, ontvang heel veel berichten, zelfs directe van mensen die met mij willen "connecten", maar ben nergens op het internet te vinden. Hoe kan dat? Doe ik iets fout?

Raadsel 2 is dat ik een (automatisch?) bericht ontving van het nichtje van mijn vriendin, die ook wilde "connecten". Lieve kind zit in de zorg en heeft dus niets met vertalen te maken. Ik heb haar nog gevraagd of zij actieve stappen in deze richting had ondernomen. Niet dus. Hoe koppelt Linkedin mij aan haar? Ik heb wel eens met haar gebeld (vaste lijn/mobiel) en een whatsapp gestuurd, maar toch... Ik heb meerdere mensen gebeld c.q een app gestuurd, maar die verschijnen niet.

Kan iemand mij in begrijpelijke taal de diepere krochten van dit sociale medium kort en bondig uitleggen?

[Edited at 2017-04-21 21:17 GMT]

[Edited at 2017-04-21 21:18 GMT]
Collapse


 
Tina Vonhof (X)
Tina Vonhof (X)
Canada
Local time: 09:19
Dutch to English
+ ...
Lanzaam maar zeker Apr 23, 2017

Ja, als je nog niet eerder op Facebook e.d. bent geweest (dat was ik ook niet) is het in het begin allemaal wat vreemd. Vergeet niet, het zijn allemaal social media, dus hoewel LinkeIn bedoeld is voor professionelen, het 'social' aspect speelt ook hier een grote rol en daar moet je aan wennen. Wat connecties betreft, daarin kun je zo streng zijn als je zelf wilt. Sommige mensen hebben honderden connecties en maken daar een punt van, anderen zijn daar niet zo actief in.

Toen ik pas
... See more
Ja, als je nog niet eerder op Facebook e.d. bent geweest (dat was ik ook niet) is het in het begin allemaal wat vreemd. Vergeet niet, het zijn allemaal social media, dus hoewel LinkeIn bedoeld is voor professionelen, het 'social' aspect speelt ook hier een grote rol en daar moet je aan wennen. Wat connecties betreft, daarin kun je zo streng zijn als je zelf wilt. Sommige mensen hebben honderden connecties en maken daar een punt van, anderen zijn daar niet zo actief in.

Toen ik pas op LinkedIn had ik me voorgenomen om alleen 'professionele' connecties te maken met mensen die ik 'persoonlijk' ken, d.w.z. van proz.com, PMs van vertaalbureaus enz. Maar al gauw kreeg ik een verzoek van mijn schoonzoon en mijn nichtje en wat doe je dan, je zegt ok. Maar ik heb wel de grens getrokken bij directe familie. Die hebben wel allemaal een beroep, maar het zijn geen vertalers. Er volgden ook verzoeken van mensen met wie ik in het medisch onderwijs gewerkt heb, collegas, doktoren enzomeer - ook ok. Zelf heb ik natuurlijk ook wel wat mensen gevraagd en zo breidt je 'social world' zich langzaam uit. Ik kijk wel altijd eerst naar hun profiel voor ik iemand accepteer.

Als je eenmaal lid wordt van een paar (professionele) groepen, krijg je daaruit verzoeken, weliswaar van vertalers die je misschien niet kent, maar met wie je via via verbonden bent - ook ok. Die groepen zij overigens wel nuttig, want je krijgt daarvan zo nu en dan bericht over conferenties, cursussen, interessante artikelen, enz., die je dan bovendien ook weer aan anderen door kunt geven.

Heeft LinkedIn een direct effect op je vertaalpraktijk? Daar heb ik niet zoveel van gemerkt: ik heb misschien ooit een half dozijn clienten gekregen die mij direct via LinkedIn hebben gemaild. Maar het kan zijn dat het indirect werkt, dat het voor sommige mensen een extra professionele aanbeveling is voor zichzelf of voor mensen die zij op hun beurt weer kennen.

Dus je komt er langzaam achter wat het allemaal inhoudt. Is het noodzakelijk? Dat misschien niet, maar je weet nooit hoe connecties eens van pas kunnen komen. Gewoon connecties hebben op zich, al is het dan via het Internet, is goed als je dagelijks achter je bureau zit en verder weinig mensen ziet. Dat je op het internet niet te vinden bent is vreemd; daar zou ik zeker een oogje op houden - misschien komt dat ook vanzelf naarmate je meer actief bent.







[Edited at 2017-04-23 22:46 GMT]
Collapse


 
Joyce Wielinga
Joyce Wielinga
Netherlands
Local time: 16:19
English to Dutch
+ ...
Ervaar LinkedIn als steeds nuttiger May 22, 2017

Beste Robert en allemaal,

Goedemorgen ik ben nieuw hier. Ik begin LinkedIn steeds meer te waarderen. Niet alleen krijg ik regelmatig connectieverzoeken van andere vertalers, wat in de toekomst misschien nuttig wordt, ook is het leuk om te lezen waar andere mensen interesse in hebben of commentaar op hebben. Zo heb ik al veel interessante artikelen voorbij zien komen. Het heeft me nog niet direct extra business opgeleve
... See more
Beste Robert en allemaal,

Goedemorgen ik ben nieuw hier. Ik begin LinkedIn steeds meer te waarderen. Niet alleen krijg ik regelmatig connectieverzoeken van andere vertalers, wat in de toekomst misschien nuttig wordt, ook is het leuk om te lezen waar andere mensen interesse in hebben of commentaar op hebben. Zo heb ik al veel interessante artikelen voorbij zien komen. Het heeft me nog niet direct extra business opgeleverd, maar ik heb wel gemerkt dat mijn profiel veel bekeken wordt door mensen die mij later eventueel aan werk zouden kunnen helpen. Baat het niet, dan schaadt het ook niet, vind ik. Ik ben een beetje aan het experimenteren geslagen door voorbeelden van mijn werk (filmtitels etc.) te posten. Die zijn nog niet zo vaak bekeken, maar ik heb ook nog maar 45 connecties. Als ik een verzoek krijg om te connecten, kijk ik altijd even of de onbekende werkgerelateerd is en dan accepteer ik diegene meestal wel. Het is leuk om met mensen van over de hele wereld verbonden te zijn. Dus voor nu nog meer fun dan nuttig, prima wat mij betreft. Kijk wel eerst even goed wie je accepteert. Groetjes en fijne dag! Joyce
Collapse


 
Natasha Ziada (X)
Natasha Ziada (X)  Identity Verified
Australia
Local time: 01:19
English to Dutch
+ ...
Raadsel 2 May 22, 2017

Robert Rietvelt wrote:

Raadsel 2 is dat ik een (automatisch?) bericht ontving van het nichtje van mijn vriendin, die ook wilde "connecten". Lieve kind zit in de zorg en heeft dus niets met vertalen te maken. Ik heb haar nog gevraagd of zij actieve stappen in deze richting had ondernomen. Niet dus. Hoe koppelt Linkedin mij aan haar?


LinkedIn vraagt soms bij het instellen of wijzigen van je profiel of je al je contacten in je adresboek (die dan vanuit je emailadres worden geimporteerd) een uitnodiging to tlinken wilt sturen. Dat is een kwestie van een vinkje ergens, en kan makkelijk per ongeluk aangezet worden. Lijkt erop dat dat bij het nichtje van je vriendin is gebeurd.


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Raadsel Linkedin






Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »
CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »